به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، مرتضی الهیاری معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه از سال ۹۲-۹۳ تولیدکنندگان موظف به رعایت استانداردهای استحکام سقف و ستونها شدند، خاطرنشان کرد: اتوبوسهای جدید حتی در صورت واژگونی، فضای ایمنتری برای مسافران فراهم میکنند.
وی همچنین از بازرسی مراکز معاینه فنی و ترمینالهای مسافربری در استانهای تهران، قم، مرکزی، همدان، کرمانشاه و ایلام در آستانه طرح اربعین خبر داد و گفت: نظارت بر خودروهای فرسوده باید با حساسیت بیشتری انجام شود تا از تکرار فجایع مشابه جلوگیری گردد.
معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، یادآور شد: تهدید امروز بخش حمل و نقل مسافری، افزایش سن ناوگان و کاهش شدید پایداری فنی خودروهاست. ناوگانی که بیش از ۲۰ سال عمر دارد، دیگر شرایط مطلوب گذشته را ندارد و این مسئله به معضلی جدی تبدیل شده است.
وی افزود: برخی مسافران نیز به دلیل کمبود ناوگان، حاضرند در شرایط نامناسب سفر کنند. این موضوع بهویژه در ایام اربعین که تقاضا برای سفر به مرز مهران افزایش مییابد، نیازمند نظارت ویژه در پاسگاههای مبدأ است.
کمربند ایمنی؛ راهکار ساده اما مؤثر
معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با انتقاد از عدم استفاده از کمربند ایمنی در اتوبوسها، خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم خدمتی واقعی انجام دهیم، نباید فقط به دنبال راهحلهای مهندسی پرهزینه باشیم. استفاده از کمربند ایمنی میتواند تلفات را بهطور چشمگیری کاهش دهد.
اللهیاری گفت: وظیفه ما نظارت بر تجهیز اتوبوسها به کمربند و کنترل مدیران فنی است، اما اجرای این قانون در طول مسیر بر عهده پلیس است. افزایش تلفات در برخی حوادث، مستقیم به بیتوجهی مسافران و رانندگان به کمربند ایمنی مرتبط است.
وی از برنامهریزی برای استقرار پاسگاههای نظارتی در پایانههای مسافربری برخی استانها خبر داد و تأکید کرد: این اقدام میتواند از سوار شدن مسافران اضافه یا حمل بار غیرمجاز جلوگیری کند.
اللهیاری با بیان اینکه تنها شرط احراز صلاحیت برای این مدیران، گذراندن دورههای آموزشی تخصصی است، اظهار داشت: این افراد پس از ثبت اطلاعات در سامانه و تأیید صلاحیتهای فنی، میتوانند بهعنوان مدیر فنی در پایانهها فعالیت کنند.
معاون دفتر ایمنی راهداری با اشاره به حادثه مرگبار اتوبوس کرمان، هشدار داد: استقرار پلیس در پایانههای مبدأ نباید به معنای ادغام وظایف نظارتی و اجرایی باشد. نظارت بر عملکرد شرکتهای حمل و نقل بر عهده سازمان راهداری است و کنترل نهایی باید در پاسگاههای خارج از پایانه انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در چارت سازمانی ما، دفتر حمل و نقل مسافر مسئول اجرا و دفتر ایمنی ترافیک مسئول نظارت است. اگر این دو وظیفه را با هم ترکیب کنیم، ممکن است اثربخشی سیستم کاهش یابد.